Arkiv

Därför blev SAAB en parentes i bilhistorien

 Vem sabbade SAAB –  en av grundpelarna inom svensk bilindustri? Vi svenskar älskar att ha syndabockar. Den senaste är regeringen som med rätta tvekar inför att skänka bort dina och mina skattepengar för att kortsiktigt hålla liv i företaget.

Hur mycket jag än gillar att köra bilarna från Trollhättan blir jag allt mer övertygad om att det är  kört för SAAB.

 Men hur blev det så?  SAAB:s ingenjörer är av världsklass men marknadsfolk och ledning har inte förstått bilmärkets styrka.  För GM blev SAAB under några år en kassako men  topparna på direktionsvåningen i Detroit var likgiltiga. Man hade nog med sina amerikanska problemmärken.

 Jämför med då Ford-ägda Volvo. Göteborgarna övertygade hela Fordledningen att man var världsledande i att bygga säkra bilar, och det resulterade i att Ford började bygga säkrare bilar med Volvoteknik.

 Vad gjorde GM med SAAB?   Jo, man satt och väntade att någon annan skulle lösa deras problem. Den ”någon annan” är Spyker och en ryss med oklart förflutet.  Naturligtvis hoppas jag att det ska finnas en lösning, men efter två årtionden med kriser är det svårt att se hur?

Speciellt som de senaste veckornas stopp i fabriken ytterligare skadat kundernas framtidstro. Vem vågar köpa en SAAB?

Share

1 kommentar tillDärför blev SAAB en parentes i bilhistorien

  • Magnus Hallin

    Men nu verkar det bli bra.
    Hoppas bara att Saab med hjälp av kina nu börjar producera små och billiga bilar.
    Förhoppningsvis kan dom kanske vända den negativa stämpeln till en positiv stämpel. Om några år har dom kanske som Subaru, väldigt nöjda kunder.
    Minns första SAAB som jag körde. En 99 och sedan har det blivit många andra saabar. Det som man har blivit irriterad på är att kvaliten har blivit sämre med varje ny modell.
    Min far kör idag en 9-3 SC 2,0T denna bil har många detaljer med dålig passform, Material som känns billiga, Lister vid fönstren som tappar sin färg, Lack som börjar släppa, Säten och bälten som ser ut som dom vore använda i många år. Detta trots att bilen är relativt ny.
    Min far har kontaktat Saab. Deras tekniker har titta på vissa delar och påstår att dom aldrig sett någon annan Saab med samma problem. Därför kan dom inte åtgärda dessa problem. Utan om han vill ha det fixat får han betala allt själv.
    Vi har sett andra bilar med samma fel, så han är inte ensam.
    Antar att Saab vet om detta men man vill helt enkelt inte ta sig ann problemen.
    Kan bara hoppas att Saab börjar värna om sina kunder igen.
    Och att kvaliten förbättras

Lämna ett svar

Du kan använda dessa HTML-taggar

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>