Arkiv

Dom kallas ”KILLERJEEP”

 

I bilens hemland USA kallas dom ”Killerjeeps”,  dödsjeepar.  Anledningen är att risken att dö eller får livshotande skador i en krock är flera gånger större i en stadsjeep. Så har det varit i många år, men den sanningen gäller inte längre.

 Anledningen är kravet på ESP, elektronisk stabilitetskontroll, som hindrar de höga fordonen från att välta.  Stadsjeepar, eller SUV:ar, ger de åkande betydligt högre säkerhet än i andra bilar. Det är ett stort steg från att ha rankats som vägarnas farligaste fordon.

 Eftersom tendensen att välta och rulla runt kan undvikas, lyfts i stället fördelarna fram med SUV:arna.  Passagerarnas höga placering i kombination med  vikten  skyddar de åkande och stadsjeepen har klar fördel mot  mindre och lättare personbilar i en krock.

 Det är amerikanska motsvarigheten till vårt trafikverk som  presenterar siffror på att de tunga stadsjeeparna (tillverkade 2005-2010) med hög tyngdpunkt blivit säkrare. I USA väljer allt fler tunga stadsjeepar, medan elhybriderna har svårt att få fotfäste på marknaden.  

Så glöm nedsättande namn som Killerjeep. Nu är en tung kaross,  elektronisk stabilitetskontroll, hög komfort och mycket pulver under huven säkraste sättet att färdas – i USA.  Visst, det må så vara, när soppan kostar runt femman litern.

Men öknamnet Killerjeep är fortfarande lika aktuellt, för dig som sitter i en vanlig personbil och blir rammad av en tvåtons ”pansarvagn”.

Chansen för dig att överleva har inte ökat.

Share

Lämna ett svar

Du kan använda dessa HTML-taggar

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>