Arkiv

USA:s TrafikMagasin sågar Saab 9-5

    Älska – eller hata!  Vi svenska motorjournalister har ibland ett litet märkligt förhållningssätt till Saab. Annars nyanserade kollegor får horn, klövar och svans och ser bara nackdelar eller stryker medhårs och rosar Trollhätteföretaget till skyarna.

     Därför är det jätteintressant när USA:s mest välrenommerade  bilprogram i TV testar nya 9-5. Det är ju på den amerikanska marknaden de flesta av lyxlimousinerna ska säljas enligt Saab´s egna förväntningar.

     MotorWeek: Vi är klart konfunderade. Saab förlorade mycket av sin identitet under GM-tiden, men blev samtidigt en mycket mer pålitlig bil.

    9-5 är klart förbättrad jämfört med föregångaren, snyggare exteriör, bättre vägkänsla och rejält mer utrymmen.

     9-5 beter sig som en äkta sportsedan men har en inredning som känns från i går. Förarmiljön är som hämtad från tidigare modeller och inläggningarna av fuskträ är de värsta vi sett på många år.

     Kanske håller man alltför mycket fast i de gamla traditionerna hos märket, samtidigt som alltför många komponenter plockats direkt från GM:s lagerhyllor för att kalla 9-5 en sann prestigebil med status. Men Saab-fans kommer säkert att köpa modellen och listan av brister och missar kan fixas om Saab vill, och har råd.  Vi hoppas på ett lyckligt slut!

    Så summerar MotorWeek, som är den amerikanska motsvarigheten till TrafikMagasinet, den första testen av Saab 9-5.

Share

Lämna ett svar

Du kan använda dessa HTML-taggar

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>