En sann sportbil åldras aldrig

Porsche 911 fyller 50 år men är som ett dyrbart vin – den blir bara bättre med åren.

En sann sportbil åldras aldrig, något som inte kan sägas om motorjournalister.

En sann sportbil åldras aldrig, något som inte kan säjas om motorjournalister.

Alltsedan presentationen av typ 901 på den internationella bilutställningen i Frankfurt 1963 har den inspirerat bilvänner världen över och idag är 911 riktmärket för andra sportbilstillverkare.

Som efterföljare till Porsche 356 vann 911 sportbilsälskarnas hjärtan från första stund. Prototypen avtäcktes första gången vid Frankfurts bilsalong (IAA) 1963 som Porsche 901. Inför marknadsintroduktionen 1964 döptes den om till 911. Dess luftkylda sexcylindriga boxermotor utvecklade 128 hk vilket gav en imponerande toppfart av 211 km/tim. Den som ville ta det litet lugnare kunde från och med 1965 välja den fyrcylindriga Porsche 912.

Enkel och funktionell med alla mätare framför föraren. Startnyckeln till vänster om ratten.

Enkel och funktionell med alla mätare framför föraren. Startnyckeln till vänster om ratten.

1966 presenterades 911 S med 158 hk. Det var den första modellen som utrustades med Fuchs lättmetallfälgar. 911 Targa med sin karaktäristiska störtbåge debuterade sent 1966 som världens första säkra cabriolet. 1967 kunde den halvautomatiska fyrväxlade Porsche 912 erbjudas. Med 911 T från samma år, och senare även med E- och S-varianterna, blev Porsche den första tyska biltillverkaren som klarade de stränga amerikanska avgaskraven.

 

I juli 2004 avtäcktes den nya generationen 911 Carrera och Carrera S, internt betecknad som 997. De klara ovala strålkastarna med separata blinkers var en återgång till äldre 911-modellers stil. Men 997 erbjöd mer än bara stil. Det var en högprestandabil med en 3,6-litersmotor som utvecklade 321 hk medan den nya 3,8-litersmotorn i Carrera S klarade av hela 350 hk. Chassiet var också omarbetat och Carrera S hade Porsche Active Suspension Management (PASM) som standard.

2006 introducerades Porsche 911 Turbo, den första bensindrivna serietillverkade bilen med variabel turbogeometri.

Det skiljer 50 år mellan den första och den senaste Porsche 911.

Det skiljer 50 år mellan den första och den senaste Porsche 911.

På hösten 2008 uppdaterades 997 och blev ännu effektivare tack vare direktinsprutning och dubbelkopplingslåda. Aldrig tidigare hade 911-serien erbjudit så många möjligheter att tillgodose förarnas individuella preferenser. Med Carrera, Targa, Cabriolet, bakhjulsdrift eller fyrhjulsdrift, Turbo, GTS, specialmodeller och gatversioner av tävlingsmodeller, bestod 911-familjen till slut av 24 modellvarianter.

Share

1 comment to En sann sportbil åldras aldrig

Leave a Reply

You can use these HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>