Arkiv

Audi A8 med 500 hk och AWD

 

När Audi nu lanserar uppdateringen av flaggskeppet Audi A8 är det med  kraftfullare motorer, skarpare linjer, nya innovativa Audi Matrix LED-strålkastare och sänkt bränsleförbrukning över hela linjen. På Audi-vis sker det genom avancerad teknik  och ett systematiskt användande av lättviktkonstruktioner.

Nya A8 placerar Audi bland innovatörerna i lyxbilssegmentet med sin lättviktskonstruktion och avancerade LED-teknik. Audi A8 3.0 TFSI har en tjänstevikt på låga 1.905 kg vilket är klassbäst med fyrhjulsdrift. Karossen består nästan helt av aluminium och väger tack vare sin Audi Space Frame (ASF) -konstruktion inte mer än 231 kg.

Motorhuv, single frame-grill och stötfångaren fram har fått en mer skulpterad form och strålkastarnas tidigare böljande form har blivit rakare och mer distinkt. Som tillval lanseras de nya normbildande Audi Matrix LED-strålkastarna där varje helljusenhet består av 25 lysdioder som kan slås av och på och också dimmas individuellt beroende på den aktuella situationen. Det gör att strålkastarsystemet kan reagera extremt precist på mötande trafik och hela tiden erbjuda ljusstark belysning på återstående delar av vägen.

Andra finesser med de nya strålkastarna är det intelligenta kurvljuset, varselljus med ny design och dynamiska blinkersljus. Belysningssystemet i Audi A8 använder färddata från navigationssystemet för att anpassa ljuset efter den aktuella körsituationen. I kombination med tillvalet Navigation plus med MMI touch, hämtar systemet information om bl.a. kurvor och vägtyp. I samverkan med Night vision varnas både förare och gående via ett markerat ljus.

LED-baklyktorna på nya Audi A8 har blivit plattare. På alla modellversioner, utom S8, innefattar den nydesignade stötfångaren bak även två rombformade ändrör. Nya kromlister och svarta, högglanspolerade ramar runt rutorna är andra detaljer som särskiljer A8. Det finns 12 olika lacker att välja mellan, 5 av dem är nya. Bland fälgalternativen finns varianter på upp till 21 tum.

Motorerna: både kraftfullare och mer effektiva

I motorutbudet finns två bensin- och två dieselmotorer: turboladdade 3.0 TFSI på 310 hk, V8-dubbelturbon 4.0 TFSI på 435 hk, högeffektiva 3.0 TDI clean diesel på 258 hk, samt extremt vridmomentstarka 4.2 TDI clean diesel som utvecklar 385 hk och har ett vridmoment på 850 Nm.

Prestandan har förbättrats i flera av motorerna. I kombination med quattro fyrhjulsdrift, accelererar 4.0 TFSI nu upp Audi A8 från 0 till 100 km/h på imponerande 4,5 sekunder. Vid låg belastning på motorn, stänger cylinder on demand-systemet (COD) av 4 av de 8 cylindrarna. Den allra effektivaste motorn – 3.0 TDI clean diesel – drar endast 5,9 liter diesel per 100 kilometer vilket motsvarar ett CO2-utsläpp på 155 g/km. Alla motorerna uppfyller utsläppsnormen Euro 6. Med friktionsreducerande åtgärder sänks CO2-utsläppen med så mycket som 10%.

De klassiska versionerna ackompanjeras av ytterligare 3 modellvarianter: Toppmodellen är den luxuöst utrustade Audi A8 L W12 quattro. Den drivs av en bensinmotor som tack vare sin W-design är speciellt kort och lätt och med sin cylindervolym på 6,3 liter levererar 500 hk.

 

Första bilarna väntas till oss under senhösten.

Share

Lämna ett svar

Du kan använda dessa HTML-taggar

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>