Körkort.se

Trafikmagisterns gloria halkade på sned

George Hansson, mångårig medarbetare i TrafikMagasinet som ”Trafikmagistern”  minns:

George Hansson bea

Här sitter jag i gamla ”Svedala” och läser Din bilblogg på nätet.

Det nu aktuella inslaget handlar om test av några ”värstingbilar” på Karlskoga-banan.

Själv har jag många härliga minnen från det finaste av TV-program – Trafikmagasinet (TraM).

 

Ett minne som dyker upp hämtar jag just från Karlskoga och Gelleråsbanan:

Du hade en tid planerat för att all personal, som var engagerad i TraM, skulle få åka till Karlskoga och ”känna lite” på att köra en del olika fordon.

Till viss del var även jag inblandad i förberedelserna.

Bl.a. hade jag skaffat fram en lastbil och en buss, som skulle användas under övningarna.

Utöver det fanns det moped (om jag minns rätt t.o.m. en flakmoped), motorcykel, husvagn och

minst 4 st gamla uttjänta personbilar, vilka skulle användas i Rally-crosstävlingen.

För att genomföra övningarna fanns olika körgårdar uppbyggda.

 

TraM-medarbetarna (både tjejer och killar) fick turas om att prova på de olika fordonen.

Det var ingen tvekan om att deltagarna var förtjusta när dom fick känna på ”verkligheten”

Under avslutningsdagen hade allas vår Christer Glenning ordnat för Rally-crossen.

Det blev några heat och varje hade sina otroliga glädjeinslag.

 

Själv hade jag i förväg studerat banan noga och visste att det efter den asfalterade rakan

fanns en stor vattenpöl.

”Trafikmagistern” hade i ett tidigare inslag i ordinarie program, talat om vikten av att sätta igång

vindrutetorkarna innan ett möte, om väglaget var blött – för att behålla den goda sikten

Starten i ”mitt heat” gick. Den stora vattensamlingen kom emot mig snabbt. Men jag var beredd.

Strax innan jag var framme vid vattensamlingen satte jag igång torkarna – dom viftade glatt

Men vad hände, sikten försvann, jag såg nästan ingenting för allt vatten. Varför?

 

Jo, vattnet var på insidan av vindrutan. Som jag nämnt var ”rally-bilarna” inte av bästa kvalitet,

Min hade hål i durken och det var därifrån vattnet sprutade på vindrutans insida

Vi närmade oss målgång. Jag låg tvåa och kände av ”trycket” att jag borde vinna heatet

Inga problem, i sista kurva hade jag bestämt att köra om ledaren på insidan. På så sätt

skulle jag gå in i mål som segrare – vilket alla hade väntat sig.

 

Alla förberedelser var klara. Jag satsade för fullt och hade bara nedväxlingen till 2-an kvar

Motorn förlorade all kraft !!! Vad hände ???

Det går inte att göra en omkörning på 4-an – det var den växeln jag i min stressade

situation hade lagt in – i stället för 2-an. RIDÅ !

Blev jag sist eller möjligen näst sist i heatet – jag kommer inte ihåg riktigt.

Glorian föll lite på sned av någon anledning.

Men visst hade vi kul på vår utflykt från Falun till Karlskoga.

 

TACK för det och TACK för alla trevliga program Du gjorde under alla år !

 

 

George Hansson, Rönnäng.

Share

Leave a Reply

 

 

 

You can use these HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>