Körkort.se

One size fits all – eller?

1976 Volkswagen Golf GTI

1976 Volkswagen Golf GTI

 

 

När första modellen av VW Golf kom blev den en omedelbar succé. Golfen marknadsfördes som en modern småbil med plats för två vuxna och två barn och den vägde bara drygt 900 kilo. I dag är den forna småbilen från Wolfsburg ingen liten bil längre. Den har jäst ut på både bredden och längden och matchvikten passerar 1200 kilo. Småbilen har precis som stora delar av befolkningen smygvuxit utan att vi lagt märke till det.

Men det är inte bara bilarna som under åren blivit flera nummer större. Inom modebranschen är fenomenet känt under namnet ”vanity”, dvs. fåfänga på svenska. Vad modebranschen gör är att i smyg lägga till centimetrar på våra kläder i takt med att våra magar och höfter blir allt rundare, en gång small, alltid small!

Vi ska inte behöva inse verkligheten och skämmas över att köpa en större storlek menar man.

Att låta storlekarna bli större i takt med att befolkningen ökar i vikt är ingen nytt i USA. En designer som under skoltiden vuxit från small till large efter för mycket hamburgare och pizza ville slippa skämmas och började sy upp kläder i större format, men med samma storlek.

Fortfarande, 20 kilo senare kunde hon, glatt smaska i sig skräpmat men ändå vara en ”petite” eller small. I dag är det känt att en skjorta i storleken small egentligen borde heta large.

Presidenthustrun Michelle Obama har tagit som en av sina viktigaste uppgifter att få barn att äta nyttigt. Vartannat barn i skolåldern är överviktigt. Kanske inte att undra på när skolmaten består av korv, pizza, hamburgare, makaroner med smältost och chips. Skollunchen är för många huvudmålet på dagen. Frukosten kan bestå av en läsk och donuts och middagen av skräpmat på stan.

I nöjesparkerna har man satt maxgräns på en del åkattraktioner som inte klarar dagens överviktiga amerikaner. När nöjesparkerna byggdes existerade inte problemet men nu är tekniska haverier orsakade av alltför tunga besökare vanliga.

Inom näringslivet pratar man i olika sammanhang om downsizing. Men i verkligheten handlar det om det motsatta – uppsizing, för att rymma en allt tyngre befolkning i kläder, bilar eller karuseller.

SUV-vågen som drar fram som en tzunami med klumpiga och onödiga ”terrängfordon” för stadstrafik är senaste exemplet på ”upsizing”. Utrymmet för de åkande blir större, medan platsen för last minskar. Allt för att överviktiga ska sitta bekvämt också i mindre stadsjeepar som alltmer liknar överjästa bullar.

Förlängda säkerhetsbälten som når runt hela magen är sedan många år standard på bilar som säljs i USA.

Ingen ska behöva skämmas för att man äter fel. I stället anpassar vi verkligheten och fortssätter att lura oss själva.   En gång ”small”, alltid small i modeaffären, även om det skiljer 20 kilo, och en titt i spegeln skulle avslöja självbedrägeriet. Därför saknas just speglar i många ekiperingsaffärer.

Inom flyget blev det ramaskri när ett bolag började ta betalt efter passagerarnas vikt, och bolaget bojkottades. Det ansågs strida mot jämställdheten och amerikanens rätt att bestämma över sig själv.

Också inför den sista resan har man uppmärksammat viktproblemen. I humorpogrammen i TV skämtar man om begravningsbyrån som marknadsförde en kista med rubriken ”one size fits all”.

Share

Leave a Reply

 

 

 

You can use these HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>