Vi saknar Saab och deras smått geniala lösningar

Trollhättefabriken var inte stor, men där jobbade sanna entusiaster som gjorde allt och lite till för att Saab skulle få en plats på världskartan. Och man lyckades – mer än en gång. Turbon uppfanns inte av Saab men det var Saab som var först med att få extra snurr på fyror med hjälp  av en turbo. Och det behövde man till sina tyngre modeller.

Konkurrenterna hade sexor, men Saab hade inte ekonomi att ta fram en ny motorfamilj och i dag sitter det fyror med turbosnurra i var och varannan bil. Tack Saab!

Det var en stor grej när 9000 presenterades och Saab lyckades få fotfäste på den stora USA-marknaden. Speciellt i nordöstra USA med svenskt vinterklimat.

 

Share

Lämna ett svar

Du kan använda dessa HTML-taggar

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>