Arkiv

München nästa… del 2

   För oss väntar tyska autobahn, där många mil fortfarande har ”freie Fahrt”. Vi bränner söderut, förbi Hamburg och Hannover. Skylten ”fartbegränsning upphör” är min personliga favorit!   Ner mot Göttingen och Kassel blir motorvägen ”krokig”. Det känns så när fartnålen pendlar runt 200 kmh.   Nästan alla gånger jag kör den här sträckan kantas motorvägen av turistbilar som fått stopp. Kasselbackarna är ökända för att krama den sista musten ur både bilar och förare.  Det är nu det straffar sig att man sparade in på oljeservicen före avresan eller skippade nattsömnen för en tidig start.

    Killarna på bärgningsfirmorna i trakten kan berätta fantastiska historier om svenskar som lekt Formel 1 förare från Lübeck, och nu några timmar senare, somnar vid ratten, eller drabbas av infarkt. Det är så vanligt att ett rum på sjukhuset i Göttingen döpts till ”Schweden-Zimmer”, Sverige-rummet.

     Tyska trafikradions signatur förebådar ett viktigt meddelande. Tänk dig att du kommer i 180, plötsligt är det stopp, tvärstopp i alla filerna. Det sker många gånger varje dygn. Med en varning i radion hade du bromsat i tid och kanske sluppit avbryta semestern och åka ambulans hem. Under fem somrar jobbade jag på nordtyska radion (NDR) i Hamburg. Min uppgift var att översätta trafikvarningar till svenska.

    Efter tre år presenterade SOS International i Köpenhamn siffror på att olyckorna med skandinaver i vårt sändningsområde minskat med 30 procent.  Jag kan naturligtvis inte påstå att det var min insats som bidrog. Andra faktorer kan ha spelat in. Men SOS som noga följde trafikutvecklingen kunde inte hitta någon annan förklaring till att andelen skandinaver som dödades och skadades sjunkit så kraftigt just i det område vi valt att punktmarkera.

Share

Lämna ett svar

Du kan använda dessa HTML-taggar

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>